top of page
fareast_logo_en.png

Far East Shipyard is een toonaangevende speler in de maritieme industrie, met een sterke reputatie voor vakmanschap en innovatie. Far East Boats bouwt elk type zeilboot in zijn productiefaciliteit in Jiangsu, van een optimist tot dagzeilers tot raceboten van 9 meter, monohulls en trimarans. De werf heeft distributeurs over 30 landen verspreid en hebben ongeveer 20.000 zeilboten geleverd aan zeilliefhebbers over de hele wereld.

De FarEast 42C is een catamaran die is ontworpen door het ontwerpduo Simonis Voogd. Ze wordt aangedreven door 2x 20kW electrische motoren. 

Ze beschikt het over een ruim woongedeelte, aangevuld met extra lange ingebouwde ramen, zodat zeilers kunnen genieten van natuurlijk licht in de cabine en van een 360° vrij uitzicht in het salongedeelte van de salon. Voor de dekindeling kan worden gekozen uit een sportversie of een cruiseversie.

Electrische motoren

De FAREAST 42C is niet alleen de eerste volledig elektrische catamaran ontwikkeld door Far East Boats, maar ook de eerste in massa geproduceerde catamaran die wordt aangedreven door de geïntegreerde voortstuwingssysteemoplossing van ePropulsion.

De zeilcatamaran is ontworpen om alleen op elektriciteit, alleen op windenergie of een combinatie van beide te varen. 

 

Volledig elektrische catamaran met bereik tot 100 zeemijlen
Het ePropulsion-systeem bestaat uit twee binnenboordmotoren van 20 kW, aangedreven door de lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4 of LFP) van het bedrijf in een configuratie waarbij vier batterijen kunnen worden aangesloten voor een totale capaciteit van 188,41 kWh.


Alle accu's zijn uitgerust met een Battery Management System (BMS) dat de spanning en temperatuur van individuele accu's in realtime bewaakt en beschikt over een automatische egalisatiefunctie.


ePropulsion-motoren zijn waterstofmotoren, wat betekent dat ze de batterijen kunnen opladen door de beweging van de propellers wanneer de FAREAST 42C op windenergie vaart. De batterijen kunnen ook worden opgeladen met elektriciteit uit zonnepanelen op het dak van de kat, een boordunit van 20 kW of een draagbare oplader van 3 kW.

Onder puur elektrische voortstuwing kan de boot een snelheid van 8 knopen halen en dit verhogen tot 10 knopen wanneer hij in combinatie met zeilaandrijving werkt. De maximale levensduur van de batterij kan 20 uur bedragen, met een bereik van maximaal 100 zeemijl in volledig elektrische modus.

FarEast: “We zijn er altijd trots op geweest dat we geavanceerde, stille, schone, milieubewuste voortstuwing kunnen bieden, en dit project bevordert al deze doelen. We kijken ernaar uit om in de nabije toekomst aan meer van dit soort projecten samen te werken.”

bottom of page