Bel ons: +31 20 2181175
De NEEL-TRIMARANS-groep staat wereldwijd bekend als marktleider in cruisetrimarans. De ontwerper en bouwer van deze innovatieve, hoogwaardige trimarans, bevindt zich in La Rochelle, Frankrijk.
De werf werd in 2009 opgericht door de beroemde zeiler Eric Bruneel en specialiseerde zich in de liveaboard-trimaran, die al snel de wereld veroverde met zijn succesvolle combinatie van comfort en prestaties onder zeil.
Het succes van de trimarans is gebaseerd op de knowhow van gepassioneerde en deskundige teams.
De trimarans zijn het resultaat van passie en expertise, ontworpen door zowel liefhebbers als professionals. Ze bieden een ongeëvenaarde zeilervaring met nadruk op veiligheid, comfort en genot.
The Trimaran, the best of both worlds
Veilig
De breedte van NEEL trimarans is een belangrijke factor voor de veiligheid op zee, omdat het een garantie is voor stabiliteit. Het maximale oprichtende moment van een catamaran vindt plaats bij 12°. helling. Bij het zeilen in sterke wind en met golven gebeurt dit snel. Op een trimaran is het maximale oprichtmoment pas vanaf 27° helling en wordt deze hoek nooit bereikt. Om deze reden, en dankzij de gecentreerde gewichtsverdeling is een trimaran stabieler dan een catamaran.
Comfort
De trimaran heeft minder rolbeweging dan de catamaran, omdat het centrum van
het drijfvermogen nooit ver benedenwinds zoals op een catamaran. Alle zware
apparatuur bevindt zich in de centrale hoofdromp op een trimaran, terwijl op een catamaran het 50/50 wordt verdeeld in elke romp.
Dit zorgt voor een soepele zeegang, comfort en geen ´bumpy ride´
Performance
In offshore races is de trimaran aanzienlijk sneller dan monohulls of catamarans. Dit geldt ook voor cruisende trimarans, de NEEL 45 won de ARC in 2015, de NEEL 47 in 2019 en 2020. Op een trimaran zijn de voorstag-, mast- en grootzeilspanning structureel
bevestigd aan één sterke langsligger, de hoofdromp. Deze
configuratie, als een monohull, zorgt voor een stijve voorstag en goede performance aan de wind. De snelheid van de trimaran is tevens een extra veiligheidsfactor
Bouw
Hardschuim met hoge weerstand
Isoftaal polyesterhars met
1e laag vinylester (betere bescherming tegen osmose)
Stijfheid
Set van geïnfuseerd schot:
Belangrijke stijfheid door:
de structuur zelf en de
productieproces
Vele voordelen:
• Gesloten cellen = hydrofoob • Beperk de wendingen • Lichter en dichter dan balsa (gemakkelijker te repareren)
The Trimaran vs Catamaran Stabiliteit
Een trimaran is veel stabieler dan een catamaran
De breedte van NEEL trimarans is een belangrijke factor voor de veiligheid op volle zee omdat het een garantie is voor stabiliteit.
Op een catamaran vindt het maximale oprichtende moment plaats bij een helling van 12°, zoals aangegeven op de stabiliteitscurve. Deze hoek is relatief gemakkelijk te bereiken bij het zeilen bij harde wind en zware zee.
Op een trimaran vindt dit maximale oprichtmoment echter pas plaats bij een helling van 32°, daarom wordt deze hoek onder normale gebruiksomstandigheden met meerdere rompen nooit bereikt.
Om deze reden, en dankzij de gecentreerde gewichtsverdeling, is een trimaran veel stabieler dan een catamaran. Het gewicht dat in het technische compartiment van de hoofdromp is gecentreerd, beperkt de hellingshoek en resulteert in meer stabiliteit en dus veiligheid van de boot. Dit verbetert ook de handlingprestaties en het comfort op grote zeeën. Aan de andere kant hebben catamarans geen andere keuze dan de gewichten (motoren, batterijen, generator, tanks) over de uiteinden van hun twee rompen te verdelen.
Een trimaran NEEL biedt betere zeewaardigheid
Laten we zowel de trimaran als de catamaran beschouwen met een helling van 12°, wat de veiligheidshoek is die op een catamaran niet mag worden overschreden. Zoals te zien is in de afbeeldingen, is het Oprichtmoment (GZ) veel hoger op de catamaran dan op de trimaran. Een hoge GZ betekent een brutalere en oncomfortabelere zeewaardigheid.
Bij deze hellingshoek is de GZ van de catamaran het dubbele van die van de trimaran.
Daarom is het zeilen met de trimaran veel soepeler dan het zeilen met de catamaran.
De trimaran heeft minder rolbeweging dan de catamaran, omdat het drijfvermogen nooit ver benedenwinds is zoals bij een catamaran. Nogmaals, gecentreerd gewicht is de sleutel tot succes en comfort.
In feite bevindt al het belangrijke zware materieel zich in de centrale hoofdromp van een trimaran, terwijl het op een catamaran half en half in elke romp is verdeeld.
Deze superioriteit van de trimaran is zelfs nog significanter in zware zee, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.